måndag 3 november 2014

Allt som blev kvar

Redan novembermånad med riktigt grå-väder, enda färgklickarna är faktiskt de röda rönnbären som verkar bli  hängande på kala grenar utan att någon glupskt tar för sig och många  fina "pärlor" som dinglar  kvar  i min gamla vackra apel med fårad stam. Ett träd som är ett trevligt tillhåll för höstens fåglar, vårens sångare och vinterns stannfåglar. Här sitter sparvugglan och spanar,  järpen gungar varsamt  på grenarna för att kalasa på de röda övermogna frukterna, även sparvhöken spanar härifrån, slår till vid fågelbordet och åstadkommer  en viss dramatik.

En Bergfink hona blev kvar när alla andra har flytt våra nordliga breddgrader och  lät sig inte nedslås, spanar in fröna vid fågelmatningen och samlar energi för att fortsätta färden.




Allt som blev kvar efter vår vackra höst håller på förlora sin färg, form och naturen går i vintervila.
Rätt fint med alla våra årstider ändå.

Ha en  bra vecka!

6 kommentarer:

Fjällripan sa...

Ja visst är det fint med våra olika årstider! :) Fina bilder!!

Klas sa...

Jag förstår inte att så läckert återgivna bär som i sista inte redan glupskt konsumerats av våra små vänner.
Ibland gör jag det oxå. Intalar mig att alla årstider behövs och är så trevliga, så. Innerst inne hade jag nog velat ha midsommarafton året runt.
/ Deerhunter

strandskatan sa...

Vilken skillnad! Hos mig är det många blommor kvar och fortfarande myyycket varmt... nästan overkligt.
Härliga bilder som vanlig och de röda bären är mycket uppiggande :)
Hälsningar Halina

Lasse sa...

Hej Bea ! Visst är det underbart med våra årstider även om vi just nu håller på att flyta bort av allt regnande här på västkusten. Jag får njuta av dina krispiga bilder istället ;-))

Maja sa...

De frostnupna rönnbären är jättefina. Hoppas det ska bli lite kallare så vi slipper detta regn... nu just har det övergått i snö... så få se.
Kram

Nitas sa...

Så vackra bilder , här har vi fått ett tunt lager snö , känns skönt med lite vitt istället för det grå trista // Anita :)