torsdag 6 november 2014

Färgtoner

Passar på att ta en tur i mina marker så länge några guldgula ljusstrimmor silas mellan träden, det är frostigt, kallt och kylan kniper till i näsan lite grann. Mina steg krasar sönder snöskorpan, den verkar ovanligt hård och kall, gör liksom ett motstånd för varje steg. Grenarna i skogskanten är pudrade av de vita snökristallerna, de redan övermogna röda rönnbären hänger som is-karameller som ingen verkar vilja ha.  Spår av några fyrfotade djur korsar min väg, kanske är det  rådjuren som har vandrat kring för att söka mat under snön. Ja, det blir visst svårare och lite obekvämare en tid framöver med födan för vilda djur.

Plötsligt väcks jag ur mitt natur tänkande, en flock med Tallbitar hänger i rönnen framför mig, men så förargligt, ingen kamera med för att dokumentera, skymningen tilltar alltmer och det blir grått oerhört grått. Vilken vacker fågel egentligen, med höstfärger i fjäderdräkten, den är väldigt orädd och hänger kvar trots att jag stannar upp och betraktar rönnbärskalaset en stund. Bestämmer mig för att vända hemåt  för att  hämta kameran, går med raska steg och ljudet av isskorpan är onödigt raspig. Väl framme igen och vilken tur att dom är kvar, höjer kameran och hinner knappt fokusera och vips... så flög dom sin kos.
En ny dag och nya möjligheter, solen går upp och dagen är min, hoppas jag får en gårdagens upprepning på mötet med Tallbitarna, men ack... det nöjet uteblev, men frisk luft en kall vinterdag, det fick jag på bonuskontot.

Trots att vinterkylan knäpper i knuten är jag verkligen fascinerade av alla färgtonerna genom årstiderna, eller vad sägs om försommarens ljuva grönska som är så intensiv och färgstark...


.... eller den blåa himlen och naturen som sjuder av liv och lust med fåglars aktiviteter. 


Så småningom ändrar färgtonen, fortfarande lite fart och fläkt, men sakta, sakta ruskas de guldgula löven av träden och ...


... solen orkar  snart inte högt över himlen. Morgonljuset i november har mjuk ton och liksom smeker de sista för i år, för att....



...åter bilda den riktiga vinterbilden med isblåa nyanser när årets första snö har bäddat in marken.


Visst har vi en vacker värld, trots att den isblåa nyansen som nästan ger kalla fingrar vid blotta tanken.

Ha det gott !

8 kommentarer:

Fjällripan sa...

Vackra bilder och fin text! Jag har sett tallbitar en gång, en riktigt häftig fågel! och de är ju rätt stora! :))

strandskatan sa...

Hur läckert som helst! Som alltid :)
Hälsningar Halina

Här är gudagott att vara ! sa...

Naturen överraskar och förtrollar en hela tiden.Trots att man levt över femtio år, så känns det varje gång som det vore den första när man upplever naturens magi ! - Dom senaste dagarna har vi haft sol, minusgrader och gnistrande snö att glädjas åt...Underbart !
- Att dessutom få titta in hos dej och njuta av dina vackra bilder och ditt fantastiska sätt att skriva, är en stor bonus !
Kram / Anneli

Nette Cecilia sa...

Vackra bilder ,trevlig helg ,nette

Maria sa...

Underbara bilder! :)

Maja sa...

Så fint skrivet och jättefina bilder! trevlig helg!

Klas sa...

Väl skrivet och bilderna stödjer fint din text. Även om tallbitarna uteblev - fotografiskt betraktat, menar jag - tycker jag spontant att fantastiskt de satt kvar på returen. Att fototillfällen sen försvinner precis när man trycker på knappen. Ja, det händer ju alltid.
/ Deerhunter

Meta sa...

Du har en förmåga att få såå fina bilder jag njuter av dom varje gång jag kikar in. Önskar jag hade kommit lika långt med mitt fotande. det är lite svårt att hinna med de flygande fåglarna tycker jag
Ha en fin tid framåt.
Kram Meta