söndag 23 november 2014

Grått, grått och lite blått

Undrar hur många gånger man hör orden; Oj, vad grått väder vi har, lite trist med november, ljusfattigt, regnigt, klottigt och många blir lite trötta och visst, själv instämmer jag  i kören av höst-mörker-klagan. Men får finna mig snabbt i situationen och utbrista likt den hurtiga damen - det skall vara såhär nu!!



I min gråa värld upptäckte jag denna kaxiga ekorre som brydde sig föga om det var grått eller inte. Han hade ockuperat en gårds-holk och verkar må bra där i sin gråa värld  och tar sig en siesta mellan varven. Kanske  vi borde göra likadant?

Grått har jag även haft inuti min kamera och det är absolut inte det största nöjet att upptäcka. Med fokus vänt mot den blåa himlen och motivet dyker upp precis just då! Den bilden blev säkert en trevlig ögonblicksbild och glad i hågen vänder jag hemåt med kameran för att göra en inspektion av motiven och bild-lyckan. Ja.... då upptäcker  jag  två  små gråa fläckar som vittnar om smuts på sensorn.
Det blöder lite i sinnet med tanke på flertalet bilder med himlen  som bakgrund och avslöjar detta mitt (kanske) slarv.



Nåväl, bilderna på fiskljusen är från våren och naturligtvis  är de beskurna från de fula gråa mitt i fokus!Tyvärr fattas hela vingspannet på bilden nedan, men det beror på fotografen, inte på beskärningen. Oj, så jag väntade på det speciella ögonblicket, att fiskljusen skulle slå klorna i bytet men tyvärr, det uteblev!

Nu har jag en ren kamera och kommer aldrig att byta objektiv  utomhus mera!

Ha en fin vecka!


7 kommentarer:

Klas sa...

Åtminstone är det ju lätt att radera ut sådana artefakter i bildbehandlingsprogrammet. Själv har jag haft turen att slippa rengöring av sensorn med ett enda undantag för flera år sen. Dina ekorrebilder är ju (såklart) oemotståndliga. Detta djur måste älskas.
/ Deerhunter

ANITA sa...

Hei!så fine bilder av ekornet og fisk jusen!De ble riktig bra!

Åhhja forstår ditt sukk med støv på sensoren og mangen andre tekniske problem..Jeg har værtfall sluttet å ta med meg mitt dyre kamera ut i regnen..(det kostet meg 4000 kr i reparasjon)Nå bruker jeg Nikon 1 i drittvær eller mobil..

Takk for fin liten stund hos deg..Hilsen Anita

Maja sa...

Tur det går att redigera då de inte riktigt blev som man trodde. Han ser verkligen kaxig ut gråskinnet :)
Vi får hoppas på ny snö som stannar kvar ett bra tag!
Ha det bra!

S-A Sandberg sa...

Fina bilder på såväl ekorre som fågel!
/SA

Ölandsvindar sa...

Ekorrar är sällsynta här och det beror förmodligen på att vi har gott om mård (som jag inte har lyckats fånga på bild ännu). Mysiga bilder på den lilla krabaten!
Trevlig advent till dig /Kerstin

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Usch ja, november HAR verkligen varit grå grå grå MEN i tisdag hade vi en fantastiskt fin dag med sol HELA dagen och då glömmer man plötsligt snabbt allt det gråa trista :-)
Vilken fantastisk bild på ekorren halvvägs ut ur fågelholken (?)
Jag såg en ekorre senast idag när jag var ute med kameran men oj, vad snabba de är - inte lätt att hinna hitta fokus innan de plötsligt skuttat vidare.
Ha det gott. /Ingela

Caelum Corner sa...

Hej, surfat runt här lite och måste jag bara säga att jag gillar skarp det jag ser.

Att fota är en glädje för alla sinnen.

På återsyn/carina