söndag 14 december 2014

Alla goda ting är tre

Mitt i adventsfirandet  och lagom ledig för att faktiskt uppmärksamma tre goda ting med denna dag. Nåväl, förutom att få "äga" den nya dagen med tacksamhet, att jag har det gott osv, kan jag faktiskt se att solen stigen över horisonten, glimmar till över  ställvis öppet vatten och sprider ett kortvarigt guldskimmer som är fantastiskt vackert.

För det  andra har marken beklätts med vacker vit pudersnö och allt är mycket ljusare och naturligtvis måste jag bara pröva mina nya dubbskor och njuta av den vintervita naturen med en promenad.

Slutligen fick jag ett vackert besök i min trädgård, vem satt inte i mina rönnar, jo, en stor flock Tallbitar! Men... hur jag än försökte smyga mig på för en ordentlig närstudie, flög dom sin väg som  på given signal.




En liten sparvuggla har jag dessutom sett vid ett par tillfällen när jag passerat, en ovanligt stor holk som den kanske har som vinter-mat-förråd. Men årstiden bjuder inte på de bästa ljusförhållanden och bilden får endast ses som dokumentation.


Alla goda ting behöver inte  vara de stora och märkvärdiga, njut av dagen och se det goda!

Ha det gott!

11 kommentarer:

Lotta sa...

Det var många trevligheter på en gång.Den där solen skulle jag gärna vilja se och lite frostnupen mark vore inte heller dumt! Må så gott och hoppas du inte blåser bort, låter som om det friskar i igen! Kram Lotta

Nette Cecilia sa...

Tallbitarna borde ju inte vara skygga enligt Urban och jag fick gå väldigt nära dom som vi hade här,fina bilder .Kramen Nette

Maja sa...

Mycket att vara glad åt i dag, fina fåglar och solen var ju verkligen en ljus glimt i dag! :)
Ha en trevlig vecka du med!
kram

Klas sa...

Sparvuggla. Wow! Din vinter kanske redan är fotografiskt räddad..? Visst är det oxå trevligt med lite solstrålar nån gång?
/ Deerhunter

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Fåglar är inte så lätta att fånga på bild alltid men tycker du lyckats bra :-) Själv har jag aldrig sett tallbitar.
Så sant, man ska njuta av det lilla i vardagen - det är ju ofta det livet består av.
Ha det gott. /Ingela

Maria Thorbjörnsson sa...

Att fånga dagen är så härligt..varje stund läggs till eviga ögonblick..

Fjällripan sa...

Vilket finbesök! Har sett tallbitar en gång för några år sedan! och så kul med den lilla ugglan i holken :))

Viola sa...

Nydelige bilder Bea! :) en vakker rustbrun farge på fuglene, til og med går fargene igjen i noen trær! :)
Klem fra meg! :)

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Så utrolig vakre bilder !
Fuglene og de flott bærene...vakker vinterbilde:)
Flott du skriver om solen og ny dag:)
Ønsker deg en fin advent-uke:)

Caelum Corner sa...

Vackert...vackert...naturens under!
Kram/carina

M sa...

Härligt med så många trevligheter på en gång.
Blev också förvånad över att Tallbitarna var skygga. Har visserligen bara fotat dem en gång men de var helt orädda. Nästan så de ville sitta på objektivet.
Ha det så gott.
Hälsningar
M