söndag 7 december 2014

Lite vilsen i årstiden

Adventstid med ljus och julmusik, men ingen snö som bjuder på  den riktiga julstämningen.
Däremot fick jag i veckan som gått en liten  vår-aning. Det var flera plusgrader, ljumma vindar och ett väldigt tjatter i alla rönnar som ännu hade fina rönnbärsklasar.  Nu var det riktigt kalas och Björktrastarna flaxade kring i stora flockar och trängdes turvis  på grenarna som svajade rejält när bäret  frigjordes från kvisten. Många Björktrastar satt och betraktade från björktopparna hur matförrådet  minskade och verkade rejält mätta, kanske rentav riktigt däst! Oj, vilken fest och mitt sinne blev lite vilsen på årstiden  av sköna "musiken"  och rodde in mig på vårkänslan, trots att vi har december. Tiden går trots allt fort!

Måste bara få bjuda på Brushanen som jag lyckades bonga i våras och spelet pågick för fullt. Men att fånga den fina stora fjäderkragen under spelets gång, den  framgången hade jag inte och  uppvisningen förblev bakom strandvegetationen i all avskildhet. Men... nästa vår hoppas  jag igen på en ny visning!







Det var några drömska vårbilder och tankar!

Ha en fin vecka!

6 kommentarer:

Klas sa...

Ja, verkligen framåtsyftande bilder! Den undre i flykt fick du fint fångad. Antar att den är en sk satellit. I våras fick jag kvällstid uppleva mitt första möte med parningsvilliga fåglar. En upplevelse klart utanpå det vanliga. Snacka om stridslystna fåglar. Samtidigt var det något slags ordning över spelet oxå.
/ Deerhunter

Nette Cecilia sa...

Snygga bilder du fångade nästan så man känner våren men man behöver ju inte gå långt för att fånga vårväder heller ,kram Nette

Viola sa...

Hei Pia! :)
Ååå vårkjenslen kom fram i meg! :)
Nydelige bilder du har fanget her!
Håper snøen kommer til dere til julekvelden da! Rart det der, vi ønsker oss snø sammen med jula.. men det er jo så vakkert med alt det hvite, og dagene blir lysere også da.
Klem fra meg! :)

Viola sa...

Hei BEA mente jeg!
Beklager..lenge siden jeg har vært i bloggeland tydeligvis....!! ; D

Här är gudagott att vara ! sa...

Så vackra bilder på en av mina favoriter bland fåglarna, Brushanen.
Tyvärr är de sällan vi får se den här nu mera. När jag växte upp på 60 och 70-talet fanns dom i stora mängder på ängarna kring vårt hus på vårarna.
Och man fascinerades över alla dom olika färgvariationerna på deras fjäderdräkter , och deras vackra kragar !
Varför det är så att dom inte längre kommer hit undrar man ju över...
- Är det likadant där du bor ?
Här väntar vi på snön också, men is på sjön har vi i alla fall !
Det är så underbart härligt att ta
sparken och glida i väg så långt man orkar och vill !
Ha det gott !
Kram / Anneli


Tant Otteskrufv sa...

Vårkänslorna är absolut mer påtagliga än juldito. Här bygger skatorna nytt bo för fullt och jag har hört både koltrastens skuggsång och talgoxarnas cykelpump :)