söndag 11 januari 2015

Göktytan

Ett litet vår-minne i bilder. Kommer ni ihåg den späda grönskan som sprängde fram i buskar och snår?  I alla fina lövträd kunde den ljuva färgen fånga alla sinnen med dofter och känslan av vår och förväntan på sommaren var total.  Hela vårens tid då nästan allt formligen vibrerar av spänning i luften, fåglar som söker sin maka och alla förväntningar vi själv bär på inför denna vackraste årstid. Vem av oss har inte planer och förhoppningar för kommande sommar redan?

Nåväl, än är det ett tag till dess och bjuder på ett ögonblick från senaste vår.  Göktytans  (lyssna på länken) jakt  på lagom stor bohåla. Göktytan är  en särskilt högljudd fågel i hackspett-släktet, men mycket väl kamouflerad mot trädstammarna. Numera får jag söka mig lite längre bort för att finna Göktytan. Tidigare häckade den flera år i gårds-holkarna, men av ngn anledning är holkarna  ratade och det är kanske bäst så, ty  fågeln är väldigt morgonpigg och har en minst sagt  ljudlig morgonhälsning.

Det är inte särskilt svårt att upptäcka var den rör sig efter tidigare beskrivning, men dess svårare att få ögonen på den krypande längs barken på trädet eller kurande inuti trädhålan. Jag valde att ockupera mig i ett vackert grönskande buskage och fick formligen mitt klorofyll intag samtidigt av vårens lövsprickning. Tyst och försiktigt väntar jag ut Göktytan som uppenbarligen fanns i närheten.
Plötsligt kommer den (antagligen hanen) och tar en liten spiralformad inspektion kring den gamla alen och där sitter honan i bohålans öppning. Belöningen för väntan!






Efter denna vinterns tunga blötsnö som knäckt många träd, undrar jag faktiskt om trädet står kvar, det hade visserligen inte den bästa konditionen och kanske en dag skall jag vandra iväg och uppdatera mig. Tänk om detta träd som varit Göktytans bo i många år plötsligt är i spillror!

Ha det gott!


7 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Härliga bilder av en fin fågel!
Hoppas trädet och boet finns kvar där dom bodde så fint.
Ha det bra!

Nette Cecilia sa...

Fina bilder på tytan ,kram Nette

Klas sa...

Fräna fåglar som jag bara sett på bild. Tror inte de finns i mellersta Skåne, kanske inte ens i hela landskapet? För din och tytornas skull hoppas jag trädet står kvar.
/ Deerhunter

Fjällripan sa...

Finfina bilder!! Göktyta har jag aldrig sett! Vet inte om den finns här... :D

Maja sa...

Trevligt få se och höra göktytan och det lätet har jag hört men inte vet ju jag vad fåglarna heter då jag hör deras kvitter :) Kanske nästa gång kommer jag på att det där är ju tytan ;)
Ja visst är det bra googla när man inte vet :) Vi lär lite ett som annat av varandras bloggar verkar det som, kul!
Kram

Nitas sa...

Så fina bilder du fick på Göktytan , har hört den men aldrig lyckas att se den :) Så roligt att du la ut länken om den med // Kramar från mig Anita :)

Lasse sa...

Hej Bea ! En härlig betraktelse över våren och sommaren, krönt med fina bilder på göktytan. Den finns här i Bohuslän också men är inte så lätt att upptäcka precis som du skriver. Än mindre att få bra bilder av. Det har jag inte lyckats med....än ;-))