måndag 9 februari 2015

Morgontur och problemlösning

Dagen gryr och solen skymtar mellan björkgrenarna. Blir det en fin dag eller bleknar   ljusstrimman bakom den tunna molnslöjan som skymtar? Tar en frisk morgonpromenad i hopp om att fånga stunden, ljuset och dagen på bästa sätt! Ganska snart ser jag ljuset blekna och försvinner bakom träden och molnen, men vad gör det, dagen är ändå min!

När jag väl har kommit en en bit på väg, hör jag ett ljud som får  mig att stanna upp och  lyssna,  visst är det orrarnas läte! På en gång föll "vinterryggsäcken" av, en  ny vår är i antågande! Ja, kanske inte riktigt ännu, men snart!

Trädpiplärka


Längtar.... till den här tiden, blå himmel, sommarbris och fågelsång!

Men  nu ett bekymmer som pågått hela vintern med min vintermatning av fåglarna. Vill så gärna fortsätta och hålla nöjet kvar vid köksfönstret, men, men... hararna har minst sagt invaderat min trädgård och matningar nattetid. Inte bara det att dom äter havre, dom går även lös på träd och t o m taggiga rosenbuskar, men det allra värsta och sämsta är att hararna  lämnar stora mängder av "visitkort" på gårdsplan och lilla vovven har dukat bord ända till trappan med dessa bruna kulor. Nu kan det tyckas vara en bagatell, men vovven blir sjuk i magen  - tyvärr!

Fråga: Har någon ett bra tips på hur man  håller hararna på avstånd från trädgården, för  de är alldeles för många nu!?

Ha det gott!

5 kommentarer:

Lotta sa...

Tyvärr har jag inget bra tips på att skrämma harar däremot har jag samma problem med hunden, hon har inte blivit sjuk men hon älskar alla bruna kulor...INTE kul! Här var också riktigt mycket vår i luften och härligt fågel kvitter idag! Må så gott. Kram Lotta

M sa...

Vi började plantera bara de växter vi såg att de inte gillade. Men kommer de förbi så verkar de gilla allt som finns från grönt gräs till mer odlade växter. Krukorna får jag höja rejält från marken för de kan verkligen göra sig långa.
Än har vi bara tyckt att det har sin charm med besöken men jag förstår att det kan bli för mycket.
Vi har haft en fin vårdag med sol och plusgrader idag men det är alldeles för tidigt. Blir med all säkerhet isande kallt igen.
Hälsningar
Monica

Anki sa...

Visst är det skönt när man känner att våren kommer lite närmare för var dag som går :) Fina bilder på trädpiplärkan!
Tråkigt med hararnas "visitkort"... inte kul att vovven blir sjuk. Här ser vi inte till många harar... någon enstaka vid fågelbordet bara. Ser oftast många fler när jag kommer in till sta´n är här ute på landet... visst är det konstigt.
Ha det gott!
Kram

Klas sa...

Först en komplimang till bilderna på trädpiplärkan, fina fåglar och foton.
Sen ett patenterat trick för att få bort harar : Ta på dig de kläder du normalt använder på fototuren, skruva på värsta telet. Rikta mot hararna och de är alla omedelbart försvunna! Så fungerar det när jag fotograferar i skogen i alla fall. Nå, skämt åsido. Om hunden inte kan skada hararna skulle jag kanske överväga släppa den i trädgården. Munkorg?
/ Deerhunter

Ölandsvindar sa...

Hahaha, ja de där små kulorna frestar visst alla hundar! Här ställer jag lövkorgar och vad jag har upp och ner över alla ömtåliga växter och skydd runt trädstammarna är ett måste.KUl det där rådet du fick av Deerhunter. Det borde hjälpa.
Kram /Kerstin