lördag 28 mars 2015

Väntans tider

Visst ligger det lite förväntan och naturligtvis en viss väntan i vårluften. Våren som kom av sig och  stannade faktiskt upp för ett tag och nätterna bjöd på flera minusgrader med vackert frostiga grenar i ottan. En sällsamt vacker morgon när luften är frisk och himlen är särskilt vackert blå, Orrarna hörs spela på avstånd och lockar mig att spana in platsen. Ljudet leder mig över en frusen åker som fläckvis är täckt med snöskorpa som skrapar ljudligt av mina steg, hur försiktig jag än försöker smyga fram. Min stig slingrar  åt alla håll för att komma över åkrar och spelet fortgår faktiskt ännu, hoppas jag i alla fall får en liten skymt av några orrar innan jag blir upptäckt och de tar till vingarna. En bäck  sätter stopp för mitt smygande fram till spelplatsen och ett förargligt sly som kantar densamma skymde sikten på spelakten. Där ser jag orrtupparna dansa kring i det frostiga gräset och solen gör allt för att väcka liv i dagen. Men... den lilla rörelsen jag gjorde för att sikta in mig mellan slyet fick tupparna att bli mycket vaksamma och stryket  snabbt iväg längs marken och lyfter sina vingpar  och tillfället lämnar mig lite snuvad på upplevelsen. Jo, jag vet, borde ha intagit gömsle  i ottan, men glädjen över några fjädrar i sikte är ändå något.

Nu är det verkligen väntans tider och visst kändes ljuvligt att åter  höra sånglärkan  en vacker och solig vårdag eller alla grönsiskor som håller till på gården och en stor flock gråsiskor som dinglar i björkgrenarna och äter allt som  passar deras mage. Gulsparven som gästat hela vintern i stort antal har  dragit iväg till sina domäner för häckning ...


 ... och gråsiskorna kom i stor flock, försvann lika fort...




... svanarna bevisar sin vänskap varje dag ...


... och ekorren boar i holken på gården. 


Visst är ligger det för-väntan i luften!?

Ha det gott!

9 kommentarer:

Maja sa...

Så tråkigt att de hörde dig orrarna! Men du hann i alla fall se lite av dem på riktigt fast du inte fick dem på bild. Så fint skrivet och vackra bilder. Härligt med vår! Såg tranorna då jag var på en cykel tur i dag efter jobbet.
Kram

Fjällripan sa...

Ja det är en underbar tid vi går till mötes! Jättefina bilder på fåglarna :)

Kenny Isaksson sa...

Du får göra ett försök till på Orrarna Bea. Det är en underbar upplevelse att se dom spela.
Må väl / Kenny

Nette Cecilia sa...

Härliga fågelbilder du bjuder på ,visst är det en härlig tid nu ,kram Nette

M sa...

Så fint du hälsar vår nya årstid välkommen både i bild och text.
Blir lite extra förtjust i ekorren som boar.
Önskar dig en fin Påskhelg med vackert väder och många sköna stunder i naturen.
Monica

Ölandsvindar sa...

Här på Öland försvann de sista orrarna några år innan vi flyttade hit. När jag bodde i Trosa smög vi ut på orrspel varje vår. Minns en gång när vi var ett gäng damer som traskade ut i morgonmörkret och plötsligt stod en stor älg och stirrade mot oss. Vi tryckte ihop oss och stod alldeles stilla, ganska skraja ända tills det började ljusna och älgen förvandlades till en enbuske.
Glad påsk till dig!
Kram /Kerstin

Lasse sa...

Hej Bea ! En underbar vårrapport. Hoppas du lyckas bättre med orrarna nästa gång ;-) Glad Påsk!

Klas sa...

Gillar gråsiskorna som känns allt annat än grå...Bilden på ekorren är fin och det du berättar om orrspelet känns så innerligt typiskt för alla naturfotografer, kan se förloppet spelas upp för mig i dina rader.
/ Deerhunter

Viola sa...

Å jeg blir så glad når jeg kommer hit inn! :) utrolig vakkert! Du fikk en glimt av lykke på din tur, jeg som ikke opplever orrhanens lek her, nyyyyter å lese nettopp dette hos deg. Alle fuglene som kommer tilbake, man blir så Glad!
klem fra meg og god påske! :)