lördag 30 maj 2015

Väntan

Nu är den långa väntan slut! Spillkråkan har snart ut sin unge och turerna har varit många för min del och till slut fick jag det som jag väntade på! En bildserie på ögonblicket när ungen får mat och denna gång dröjde det inte särskilt länge innan matransonen var på väg. Ljudligt anlände Spillkråkan till området med viss misstänksamhet och med stor  försiktighet närmade sig bohålet och en ivrig unge sträcker ut sitt huvud så långt det bara går. Ivrig på att få sin mat! Härligt!




Uppdaterat med liten förväxling med hona/hane. På bilden ses hanen som har hjässan röd ända ner till näbb-fästet och honan mindre rött på hjässan. Ingen bild.
Liten iakttagelse kan jag skönja på hjässan av hanen: Ett flertal fästingar!!



Ha en fin söndag!

8 kommentarer:

Brit sa...

Hei ! Så flotte bilder av svartspetten som den kalles på norsk. Det er vel en far som mater sin sønn ettersom de begge har hele issen rød ?

Klas sa...

Kanonbilder på spillkråkan. Kul att se den vuxne så fjunig/dunig på bröstet. Ungen verkligt förväntansfull och något annat vore konstigt. Ett rejält hål i trädstammen har paret spettat upp.
/ Deerhunter

M sa...

Väl värt mödan att vänta för att få dessa fina bilder. Matsituationer är verkligen underbart att både få se och fota.
Fina bilder.
Allt gott.
Monica

Lasse Jansson sa...

Jag förstår att du varit framme vid boet många gånger och vilken lycka att äntligen få se det du ville och dessutom kunna fånga det med några toppenfina bilder. Grattis! Och för övrigt måste jag säga att det är många fina fågelbilder i bloggen vilket roar och intresserar mig mycket (även om jag själv inte alls är särskilt duktig varken på arter eller att fota dessa djur).

Marie i Skrifvarstugan sa...

Härliga bilder på spillkråkan med unge. Så fint fångade bilder du fått.

Lasse sa...

Grattis Bea , till kanonbilder och fint möte ! Själv har jag "jagat" en annan hacke - gröngölingen :-)
Ha en fin sommar !
Lasse

Lasse sa...

Trevlig midsommar skall det vara...:-))!!!

Stefan Pettersson sa...

Det där var bilder å va avis på! :-)

Grattis!

Steffe