söndag 2 augusti 2015

Ett kvittrande gomorron

Vaknade abrupt över att vovven behövde ut, yrvaket hastade jag iväg  för att ingen "olycka" skall ske inomhus, eftersom hon har  medicinsk behandling på för uvi. Ja, t o m hundar får alla slags krämpor, men nog om detta.

Morgonen var inbjudande och ljummen, fåglarna var väldigt aktiva, det kvittrades och visslades i trädgården och mitt öga spanade åt alla håll, men en särskild visslare fångade särskilt mitt sinne. Eftersom jag en tidigare morgon träffade  på just denna fågel i mitt garage som var alldeles förskräckt över mitt plötsliga uppenbarande. Den flög i lilla fönstret gång efter annan, för att med våld ta sig ut, vilket den gjorde till slut, men genom stora öppna porten - det var lilla Gärdsmygen med de uppstickande  stjärtfjädrarna. Nu satt den i mitt ris-staket, flyttade på sig ivrigt och sessionen var hastigt över. Men kul!

Gärdsmyg

En annan liten visslare, lite ynklig och pep ideligen för att mamma-fågeln skulle veta var den fanns. Inga stjärtfjädrar här, vingarna outvecklade ännu och flög små, små sträckor med sina korta vingpar och tänk, snart skall dom bära ända till fram till vinternästet. Otroligt hur snabbt det går - från ägg till flygfärdig unge!

Rödhake

En sommarmånad kvar och hoppas alla samlar på fina sommarminnen!

Må gott!

3 kommentarer:

Lotta sa...

Du är en mästare på att fånga fåglarna på bild och återge dem vackert så att vi andra också kan få njuta av dem! Visst ska vi samla på fina sommarminnen, det är ju nu den börjar!!!Allt gott till dig! /Lotta

Mimmi sa...

Så fina bilder du fick på dom :)
Du har nog rätt om att det var Törnskata ungar jag hade fotat ..tusan tack för hjälpen:)

Klas sa...

Ingen stjärt och ändå kan flyga? Märkligt. Jag gillar din bild på rödhakeungen. Som redan noterats ovan har ju sommaren just startat så jag hoppas att september blir en ytterligare varm månad. Att ljuset obevekligen börjar svika är ju inget man kan göra något åt, men visst är det bättre att sitta i sitt gömsle med plusgrader ute...
/ Deerhunter