onsdag 26 augusti 2015

Gräset är grönare...

Så fort den rinner iväg - sommaren! Jag tänkte, hoppades och ville en hel del med sommaren som snart säger adjö och alla flyttfåglarna med för den delen. Är jag ensam om alla förhoppningar som målas upp i sinnet för den sköna sommaren. Nej, jag kan väl tro det, att en och annan till blev kanske lite mött av tidsbrist och annat som hindrar "tanke-utsvävningarna".

En riktig sommarkänsla mötte mig dock en sommardag, när solen värmde och utsikten från fågeltornet var suveränt vackert, dock inte med fåglar, utan hästarna i hagen som var så nära och trodde att som oss alla andra, att gräset är grönare på andra sidan...eller?





Men..som allt annat här i värden  är inget för evigt, det växlar och vi får anpassa oss därefter. Måste bara visa en bild på det som jag innerst inne tycker illa om, nämligen alla nät som täcker in bärbuskarna som blir rena fällan för småfåglarna. Huvlaiga...nu har jag dock varit hemmavid och kunnat rädda dom små levande ur näten. Men, hur gör ni för att inte fåglarna skall äta upp bären?



Njut av det som återstår av sommaren!

8 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Här får fåglarna härja fritt ,det är bara den som hinner först dom eller jag ,körsbären och röda vinbären hann dom före med ,fina bilder på hästarna ,kram Nette

Ölandsvindar sa...

Vi delar på bär och frukt. Fåglarna tar sitt och sedan får vi det som är över, hahaha. Sommaren är kort men jag gillar hösten, så jag lider inte av det. Jag har inte sett några hästar i vattnet däremot mängder av kor. Och vid min damm kryllar det av törstiga och badsugna fåglar.
Kram från mig /Kerstin

Maja sa...

Vackra bilder! Tråkigt med näten, i år fastnade ingen fågel i det vi hade över körsbärs busken. Skönt!
Trevlig villa avslutnings helg!

Lasse sa...

Hej Bea!
Ja det är fritt fram för fåglarna här också.....vi får dela på godsakerna:-))
Rådjuren är också framme och skall ha sin andel, så vi får samsas efter bästa förmåga.
Sommaren går fort....och lite återstår väl hoppas jag....men varje årstid har sin tjusning tycker jag.
Må så gott
Lasse

Mimmi sa...

Så hemsk med alla de näten .
Ja jag tycker också att sommaren har gått fort,,den sommar vi vi kunde kalla sommar förstås:)
Ja nu får vi hoppas på att hösten blir fin och man får se många fina färgar ;(
Det var jätte fina bilder du visar upp här :)
kram

M sa...

Hej Bea, hos oss finns inga nät, vi bjuder på det som odlas.
Husrum finns lite här och var i och på våra byggnader.
Jösse hare hjälper till med skötseln av gräsmattor och tar lite annat också. Alla är välkomna och en källa till glädje för oss.
Allt gott.
Hälsingar
Monica

Lotta sa...

Här är det helt nätfritt. Har inga större problem med fåglarna. Om du läst min blogg har du sett att vi odlar solrosor i år. Vad tror du om att skörda frökakorna, torka dem och spara till fåglarna i vinter? Härliga bilder på hästarna. Trevlig helg. Kram Lotta

Klas sa...

Läste en gång en bok om de vilda hästarna i Camargue, Sydfrankrike. Din bild nr 4 påminner väldigt mycket om illustrationerna där. Vackert ljus.
Enda boten jag kan komma på för rimlig skörd av frukt och bär är att plantera fler trän och buskar. Så blir alla nöjda.
/ Deerhunter