söndag 13 september 2015

Underbar höst

En underbar höstmorgon möter mig redan vid  första klivet ute på trappan. Rödhaken sjunger ännu såhär års  från "sittpinnarna" intill min blommiga värd. Hans vackra orangefärgade bröst glimmar till i morgonsolen och hela den lilla serenaden gör mig verkligt glad.
Ser mig kring  för att upptäcka flera arter, jodå, där lyser  Lövsångaren, Gärdsmygen och Järnsparven. Alla har dom har varit mina sommargäster och många, många  fler, snart drar dom sista  arterna till fjärran land och åter får vi vänta tills vi ses igen. Vemodigt, men väntan på ngt gott är ju  som bekant positivt och väl värd att tänka på när höstmörkret sänker sig.



Tar en sväng i naturen denna svala morgon när  daggen ännu  ligger på varje blad som små pärlor och glimmar till av solstrålarnas sken som tränger fram  mellan trädstammarna. Det lugnt och stilla, endast hackspettarna  som är väldigt ljudliga och morgonpigga. Höstfärgerna är ofantligt vackra, åkern på andra sidan vägen vajar ännu det otröskade  kornet guldgult  fritt för den svaga  vinden. Nötskrikorna väsnas i skydd av granskogen, kanske en liten uppgörelse om ngn nyfunnen godbit, vad vet jag, men nog är dessa stilla morgonstunder sköna. Kan inte låta bli att fästa blicken på en  röd  lingontuva som är ofantligt vacker med  lysande röda bär i mängder.

Tranornas trumpetande är också över för i år och saknar redan morgon-saluten. Fick dock ett vackert avsked, årsungen visade upp hela  vingspannet på nära håll och var så fin, allt med högbevakning av vuxen fåglarnas spända blick.






 Till slut lyfte familjen och ja... så var den tran-sommaren förbi!

Ha en fin vecka alla!

3 kommentarer:

Fjällripan sa...

Jättefina bilder! Så roligt att se tranungen med sitt bruna huvud :)

Klas sa...

Vemodigt, som du skriver. Men så tänker jag på att först landar ju en del av dina fåglar hos mig i söder. Min vemodighet ligger ännu någon månad bort. Har aldrig tidigare sett så vuxen tranunge tidigare; intressant och berättande färgschema.
/ Deerhunter

Mimmi sa...

Så himla fina bilder du har här :)
kram