onsdag 28 oktober 2015

Avlövat

Underbar morgonpromenad, det är lugnt och stilla, rimfrosten har etsat sig fast i varje strå och bjuder på ett ljuvligt bling,bling när solen stiger över trädtopparna och träffar de frostiga grenarna och ger ett otroligt vacker lyster längs vägen  på min morgonvandring. Hackspettarna har redan startat matintaget och meddelar högt och ljudligt när bästa och fetaste grankotten lösgörs från grantoppen. Mesarna verkar vara på vandringståg i sökandet efter dagens föda. Oj, ser man på... här kommer en stor flock Stjärtmesar och jag försöker snabbt fokusera mellan ungbjörkarna, men nej... snabba och flyktiga är de små vita fåglarna och även denna gång fick jag ge mig.

Lite förunderlig att man kan njuta av alla årstider trots allt, för visst är det onekligen så, att den avlövade hösten och vintern trots allt speglar vila!? Nåväl, jag tyckte i alla fall att det kändes skönt med varma kläder och vantar på händerna och den avlövade tiden passar bra för mig.


För några dagar mellanlandade ett par Bergfinkar och passade väldigt bra bland frostiga höstlöven.


Ja, vad säger man, hoppas vi ses till våren alla fina flyttfåglar!
Nu är matbordet dukat för stannfåglarna och vartefter kylan skärper till fyller vi på med feta nötter och fettblandningar. Fint vinternöje det med!

Ha det gott!

8 kommentarer:

Algodão Tão Doce sa...

Amei conhecer o seu blog, já fiquei por aqui!!!Achei maravilhoso!!!
Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
Siga-me e pegue o meu selinho!!!

Obrigada.

Beijos Marie.

ANITA sa...

Det var en fin opplevelse!!!Nydelig bilde av Bergfinken.Den har jeg alldrig sett.Artigt!
Mvh Anita

Klas sa...

Bergfinken lägger huvud´på sne, betraktar kritiskt. När är det kallt nog för mer mat?! Vill ha nu!
/ Deerhunter

Viola sa...

Nydelige bilder Bea! :) og spesielt det siste her!
Jeg liker også den friske luften, som er kaldere. Men frosten er uteblitt her. Vet du, en gang var november min yndlingsmåned. Nå er jeg mest glad i våren. Men jeg liker alle årstider. Klem fra meg og ønsker deg en nydelig november! :)

Viola sa...

Nydelige bilder Bea! :) og spesielt det siste her!
Jeg liker også den friske luften, som er kaldere. Men frosten er uteblitt her. Vet du, en gang var november min yndlingsmåned. Nå er jeg mest glad i våren. Men jeg liker alle årstider. Klem fra meg og ønsker deg en nydelig november! :)

Ölandsvindar sa...

För några veckor sedan hade vi en jätteflock av bergfinkar vid Ölands norra udde. Nu ser jag en och annan men vi har inte börjat mata fåglarna ännu. Vi har inte haft frost och det finns fortfarande gott om både insekter och bär, så vi väntar lite till.
Kram /Kerstin

Fjällripan sa...

Det är ju så vackert med frost!! å så fin bild på bergfinken! Länge sen jag såg nån sån... :)

M sa...

Så fint återgett i både bild och text. Mycket vackert collage och Bergfinken poserar så fint i vackert ljus. Den har vi haft på besök i stugan vid något enstaka tillfälle.
Allt gott.
Hälsningar
M