lördag 9 januari 2016

Det nya året

Marken är frusen, hård och kall, ingen snö som skyddar växter och året inleddes bryskt med uppemot -30 grader. Nu är det ordentliga kläder som gäller om man väljer att spendera liten tid i den friska klara luften.


 Valde att ta en tur i skogen/naturen  idag med -18 i luften. Snö-knarret under mina skor hördes ljudligt i den annars så tysta värld och trampade vidare på  den nyfallna rena vita snön och för varje andetag bildades rimfrost på min halsduk och en isande kall vind i ansiktet, trots det väljer jag att fortsätta min stig. Plötsligt lyfter en stor fågel med tunga men smidiga vingslag från en gran, flyger långsamt emot den gamla granskogen. En uggla, men vilken hann jag inte urskilja så på rak arm. Stannar upp och hoppas den vänder tillbaka och får en ny vink av den smidiga flygfärden den bjöd på.

Hackspetten är fullt upptagna av alla kottar som hänger i granarna och  ger dem god tillgång på mat i år, jämfört med förra året. Förresten är det trevligt också med fågel-liv i naturen trots vinter. Traskar vidare trots att kölden bränner på kinden, men skam den som ger sig.
Går betraktande längs vägen på vår vackert rimfrostade natur, solen blänker fortfarande över trädtopparna och bildar ett rosa skimmer. Ja, visst är också vintern vacker och jag tror precis att dagarna blivit lite längre redan.

Plötsligt i mina tankar får jag syn på ivriga fåglar i granarna med feta kottar, domherrar, nej... betraktar en stund färgen på fåglarna som  lyser så vackert mot den blå himlen. Det var hungriga Korsnäbbar och tyvärr var foto-ljuset inte det bästa, men trevligt ändå med iakttagelsen.






 Hoppas på fina dagar framöver!

7 kommentarer:

ANITA sa...

Så fine bilder!!Korsnebbfuglen er vakker.Ja dere har det jammen kaldt!Vi har bare ti minus men det kjennes mye mer.Og så har vi hatt noen aldeles forferdelig stormer så det ikke gikk an å gå ut.Jeg foretrekker kulden.Her er alle vann fryst igjen.Lite småfulg men noen vadere.

Takk for ditt fine innlegg!Godt å høre fra deg

Anita

Nette Cecilia sa...

Väldigt fina bilder på korsnäbbarna ,undrar hur växterna klarar sig jag hade knoppar på julrosen när kylan kom ,kramen Nette

Mina fotostunder sa...

Härliga bilder! Vi har ju så vackra dagar trots kylan nu!
Ha en fin dag!

Lotta sa...

Vilken lycka det är att titta på dina vackra bilder, njuter så av fåglarna. Här har det tyvärr slagit om till töväder, synd när det var så fint! God fortsättning och ha det bäst! /Lotta

Ölandsvindar sa...

Jag kan hälsa från plusväder och takdropp! Så ser det ut här just nu. Vad mysigt med korsnäbbarna. Jag har spanat efter dem hela hösten men inte sett några. Vissa år är det massor av dem. De har ju snart häckningstid så jag får väl ut och leta igen.
God fortsättning till dig /Kerstin

Klas sa...

Din beskrivning om knarrande snö under vandrande kängor erinrar mig barndomens vintrar. Som på något sätt alltid verkade riktiga vintrar.
Skulle så gärna sett bild på den där ugglan...
Men det kommer ju alltid nya tillfällen.
/ Deerhunter

Meta sa...

Här är snöstorm(nästan)håller mig inne idag. Väntar stort på finare väder så man kan vara ute med kameran och njuta av fåglar och snart alla vår blommor. Fina bilder trots kylan
Ha det gott i helgen
Kram Meta